Saturday, 14 September 2013

CoQHealth : Kesihatan Jantung Menyeluruh

CoQHealth : Kesihatan Jantung Menyeluruh
PENYAKIT JANTUNG MERUPAKAN PEMBUNUH NO.1 DI MALAYSIA    

CoQHealth™ Plus -Membantu Kesihatan Jantung Anda

Fakta mengenai JANTUNG ANDA
-> Bekerja setiap masa 24/7
-> Kawalan utama keseluruhan sistem badan
-> Mengepam 7570 Liter darah sehari
-> Berdenyut 100,000 kali sehari

Kesan penurunan fungsi JANTUNG
-> Meningkatkan risiko penyakit jantung
-> Bad circulation / sistem aliran darah yang teruk
-> Fatigue / kepenatan
-> Menurunkan fungsi otak (oksigen tidak cukup kerana darah yang

mengangkutnya tidak mampu sampai secukupnya untuk fungsi otak optimum)
-> Sakit jantung / numbness ( kematian rasa)

JANTUNG anda memerlukan TENAGA secukupnya untuk berfungsi sebaiknya, Coenzyme Q10 ( CoQ10) merupakan nutrien yang membantu meningkatkan TENAGA kepada JANTUNG anda.

Shaklee menawarkan produk untuk membekalkan keperluan nutrien CoQ10 ini kepada jantung anda.


CoQHealth™ Plus
-> Mengandungi kesemua proprietari semulajadi daripada campuran 28mg CoQ10 -> Mengandungi Vitamin E
-> Ekstrak Teh Hijau
-> Dari sumber semulajadi

Kesan pengambilan CoQHealth ini:
-> Menyokong penghasilan tenaga bagi jantung
-> Menggalak dan melindungi arteri sihat terhadap pengoksidaan LDL
-> Meningkatkan peredaran darah
-> Membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di dalam darah

Pesanan untuk produk ini: Norhafizah < sms/ whatsapp: 018 903 5756>
Shaklee Indipendent Distributor 910483
COD area kerteh, paka, dungun, jerangau, kuala berang dan ajil

Friday, 5 July 2013

Kawal Hormon untuk Kurus


MASALAH BERAT BADAN BERLEBIHAN? BERAT AIR/ RETENSI AIR?
NAK KURUS..DAH CUBA MACAM-MACAM
DIET SUDAH
BERSENAM SUDAH
KAWAL MAKAN SUDAH
TAPI BERAT TAK MAHU TURUN-TURUN JUGAK
ANDA MUNGKIN MENGALAMI MASALAH KAWALAN HORMON TIDAK STABIL.
PRODUK INI BOLEH MEMBANTU ANDA. PRODUK UNTUK PENGAWALAN BERAT DISEBABKAN HORMON YANG TIDAK STABIL.

GLA COMPLEX
-----------
Untuk pelangsingan dan menghalang pertambahan berat badan :
- merendahkan kolesterol dalam badan
- menghalang pertambahan berat badan dengan berkesan
- memberi tone kepada kulit yang cantik
- membentuk otot secara berperingkat untuk mencapai bentuk badan yang cantik

TAK RUGI MENCUBA kerana KESAN SAMPINGAN YANG ANDA BAKAL PEROLEHI dari produk ini:

- Pengawalan hormon estrogen dan testoteran
- Melambatkan menopous
- Membaiki masalah prostat lelaki dan masalah kerap kencing
- Menentang kanser
- Membaiki kulit kesan ezcema
- Menghalang kompilasi diabetes
- Menghalang tekanan darah tinggi
- Memperbaiki tekstur rambut
- Membantu kanak-kanak yang hiperaktif

PROMO BULAN INI Beli 6 percuma 1
Nak beli 1 pun boleh..untuk harga istimewa PM me k..

SMS/Whatsapp: 018 903 5756 (fizah)

Sengugut


Sering mengalami simpton berikut ketika datang bulan?

- Kesakitan di bahagian perut/rahim
- Mood Swing : perubahan mood
- Sakit payudara
- Pening kepala berserta muntah-muntah
- Sengugut yang teruk
- Kegatalan pada vagina

Pengambilan GLA ( gamma-linolenic acid) dapat mengurangkan masalah perubahan hormon anda ketika datang bulan. GLA terkandung dalam EPO (evening primrose oil), anggur hitam (blackcurrant) dan biji borage (borage seed)

Borage seed mengandungi 17%-25% GLA <-- kandungan GLA yang paling neutral
Blackcurrant mengandungi 15%-20% GLA
EPO mengandungi hanya 7%-10% GLA

SHAKLEE GLA COMPLEX: setiap kapsul 300mg GLA mengandungi sumber terbaik Omega-6 digabungkan pula dengan minyak bunga matahari dan juga vitamin E bagi meningkatkan keberkesanan, kestabilan dan kesegarannya dijamin dari sumber organik.

PROMO BULAN INI Beli 6 percuma 1
Nak beli 1 pun boleh..untuk harga istimewa PM me k..

SMS/Whatsapp: 019 984 7340 (fizah)

Wednesday, 12 June 2013

Anak Kurang Makan

Atasi Masalah Kurang Selera Makan Anak Anda

Tentu ramai ibu bapa di luar sana risau akan kesihatan anak-anak mereka terutama anak-anak yang kurang makan. Di tambah pula jika berat badan anak anda berada di bawah paras  graf yang sepatutnya. Sekiranya anak yang kurang berat badan ini jarang mendapat masalah kesihatan mungkin ibu bapa tidak akan terlalu risau, tapi bagaimana pula bagi anak-anak yang kerap demam dan selsema. Ini sudah tentu daya tahan anak anda kurang atau mempunyai tahap imun yang rendah. Jadi cubalah berusaha sedaya upaya agar anak anda mendapat cukup vitamin dan mineral untuk kecergasan badan dan kecerdasan minda anak-anak. Siapa yang tidak suka anak sihat dan pintar bukan. 



Di sini saya kongsikan sedikit tips Atasi anak sukar/kurang makan:
  • Jangan terlalu memaksa anak untuk makan- ini boleh menyebabkan anak lebih membenci untuk makan
  • Ajak anak anda makan apabila anak anda dalam keadaan tenang contohnya selepas bangun tidur sebelum menyusu
  • Jangan tunggu sehingga anak anda benar-benar lapar
  • Jadikan makanan nampak menarik dan berwarna-warni dan hidupkan suasana makan dalam keadaan menggembirakan
  • Cuba makanan baru setiap hari atau campurkan makanan baru dengan makanan kegemaran mereka
  • Makan bersama-sama anak anda
  • Suapkan anak anda sambil bermain di dalam atau di luar rumah
  • Hidangan yang kecil tetapi kerap adalah sesuai untuk anda anda
  • Elakkan makan makanan ringan sebelum makan makanan berat
  • Elakkan makan sambil minum
  • Ajak anak anda sama-sama menghidangkan makanan
  • Anak-anak kadangkala suka makan berkawan, jadi sesekali biarkan mereka makan beramai-ramai
  • Galakkan anak anda makan dengan sendiri. Sekiranya mereka suka makan dengan sudu dan garfu sediakan sudu yang sesuai untuk mereka
  • Biarkan anak anda makan sehingga habis sebelum suap makanan lagi. Kadangkala jika kita menyuap ketika makanan dalam mulut mereka belum habis mereka mungkin cenderung makan dengan cepat (boleh mengakibatkan tercekik) atau meluah terus makanan dalam mulut

Sekiranya perkara diatas telah dicuba oleh anda bolehlah mencuba makanan tambahan yang mengandungi lysines (sejenis asid amino) yang membantu menambah selera anda anda. 

Anda juga boleh memberi mereka mealshakes yangmerupakan suplemen penambah selera untuk anak anda. Ia merupakan hidangan yang lazat yang boleh dihidangkan pada bila-bila masa. Campurkan satu sudu kecil di dalam apa jua minuman kegemaran mereka.

Khasiat Mealshake bukan sahaja untuk anak kecil anda malahan untuk semua:
  • Menyediakan nutrisi lengkap iaitu 24 jenis vitmin, mineral dan zat  
  • Nutrisinya mudah diserap oleh tubuh; mengandungi lesithin soya yang berkerjasama dengan vitamin larut lemak
  • Kaya dengan protien yang membantu dalam pembinaan sel
  • Bantu kuatkan daya tahan - sistem imun badan
  • Membantu tumbesaran pada tahap normal
  • Mengandungi kalsium, asid folik, biotin dan magnesium untuk tulang yang kuat
  • Kandungan vitamin A,C,E dan zink serta selenium merupakan anti oksida yang membantu melawan jangkitan penyakit
  • Agen anti penuaan-menjadikan kulit cerah bercahaya dan tampak muda
  • Mengembalikan seri wajah
  • Membantu membuang lemak berlebihan dan sisa toksik dalam badan
  • Tidak mengandungi pewarna atau gula tiruan
Dapatkan promosi istimewa Mealshakes bulan ini..PM saya untuk harga terbaik

SMS/Whatsapp/Line: 019 984 7340

Note: Mealshakes mengandungi kandungan susu soya dan susu lembu , kepada mereka yang alergi(lactoce intolarence) kepada kedua-dua susu ini tidak digalakkan mengambilnya

Kurus dengan Sarapan

Kurus dengan Sarapan

Sarapan adalah penting tidak kiralah untuk anak anda, remaja yang meningkat dewasa dan juga mereka yang mengamalkan diet sihat. Lebih-lebih penting bagi anda yang bekerja kerana sarapan membantu anda bertenaga dalam memulakan tugasan harian anda. Juga bagi anda yang ingin menurunkan berat badan.

Rahsia untuk kurus secara alami ialah dengan bersarapan. Sarapan yang macam mana tu ye? Kalau roti canai, nasi lemak atau kuih muih adalah pilihan sarapan anda, anda bukan sahaja telah mengambil kalori yang berlebihan pada awal pagi lagi malahan awal-awal lagi telah menambah peluang untuk menambah berat badan. Bukan tak boleh makan langsung cuma berpada-padalah...sekali sekala ok

Rahsia kekal kurus dengan bersarapan ialah dengan mengambil pemakanan yang rendah indeks glisemiks nya. Indeks glisemik rendah akan membekalkan tenaga secara berperingkat dan rasa kenyang yang lebih lama, jadi anda berpeluang untuk mengekalkan berat ideal anda.

Ramai yang tidak sedar yang sarapan merupakan rahsia untuk kekal sihat dan bertenaga sepanjang hari. Anda mungkin mengalami masalah berikut sekiranya tidak bersarapan dengan betul atau mengabaikan sarapan:
  • Tidak dapat memberi tumpuan untuk masa yang panjang
  • Kurang Peka atau tidak dapat memberi perhatian/fokus
  • Mengambil masa untuk bertindak balas atau lain istilahnya lambat 'pick up'
  • Kandungan gula rendah dalam tanah mengundang sakit kepala atau mudah pitam
  • Kurang produktiviti kerja
  • Mengantuk dan keletihan
  • Kelaparan sekaligus mengundang rasa tidak tenang untuk berkerja
  • Berisiko untuk mengidap gastrik

Shaklee menyediakan set MIGHTY 3 GEMS untuk permulaan haria anda dengan sarapan yang lazat dan ringkas. Antara kebaikan yang mengamalkan set ini ialah:
  • Bertenaga sepanjang hari
  • Membantu meningkatkan tahap kepekaan dan penumpuan
  • Memelihara kesihatan menyeluruh

MIGHTY 3 GEMS SET- sarapan sempurna untuk kekal bertenaga sepanjang hari


MEAL SHAKES- Makanan segera tanpa curiga..Merupakan pilihan terbaik untuk sarapan kerana ianya makanan yang rendah lemak dan rendah indeks glisemik
  • Menyediakan vitamin dan mineral penting
  • Sumber nutrien asas untuk anak-anak dan remaja membesar
  • Menyediakan khasiat untuk kekal sihat dan bertenaga
  • Membekalkan sumber serat dan protein
  • Menyediakan sumber kalsium yang pekat
  • Indek glisemiks yang rendah

PERFORMANCE-Terlarut lebih cepat dari air..Aktiviti seharian menyebabkan anda mungkin kekurangan nutrisi dan tidak bertenaga sepanjang hari. Bersarapanlah dengan performance drink yang boleh membekalkan tenaga untuk kegiatan harian anda:
  • Membekal tenaga berpanjangan
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit untuk mencegah nyahidrat
  • Memelihara paras gula pada tahap normal

ESP- Membekalkan tenaga berkekalkan dengan protein
  • Mengandungi rendah lemak
  • Minuman bebas kolesterol
  • Kaya dengan asid amino penting
  • Mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya
  • Mengekalkan kepejalan otot
  • Indeks glisemik yang rendah
  • Mengekalkan gula dalam darah pada tahap normal
  • Menyokong daya tahan badan terhadap penyakit
  • Mengekalkan kolesterol pada tahap normal
  • Menggalakkan kesihatan jantung dan prostat

Friday, 7 June 2013

Diet Rendah Indeks Glisemiks

Diet Rendah Indeks Glisemiks ( GI low)




Fakta: ESP merupakan produk yang mempunyai indeks glisemik yang rendah iaitu 39.

Salah satu teknik untuk menurunkan berat badan ialah dengan mengamalkan diet rendah indeks glisemiks

Apa indeks glisemik tu yer? Apa kaitan dengan rendah atau tingginya kandungan indeks glisemik ini dengan berat badan yer? haa kalau rakan-rakan diet nak tau teruskan membaca entry ini.

Indeks Glisemiks atau GI ( Glycemic index) merupakan penentuukuran tahap gula ( glukosa) dalam darah. Makanan yang berkalori akan ditukar ke dalam bentuk glukosa sebelum diproses menjadi tenaga. Apabila glukosa ditukarkan secara perlahan dan berperingkat kepada tenaga ia dikategorikan mempunyai GI yang rendah dan apabila glukosa ditukarkan kepada tenaga dengan cepat ianya mempunyai tahap GI yang tinggi.

Makanan yang mempunyai GI yang rendah adalah sangat sesuai bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan ( juga pengidap diabetes) kerana ianya membekalkan tenaga berterusan dan melambatkan rasa lapar. Manakala makanan yang mempunyai GI tinggi hanya akan membuatkan anda cepat kenyang tetap cepat juga merasa lapar kembali.

Bagaimana ESP membantu menurunkan berat badan?

So sapa nak kurus cepat amalkan makanan yang rendah GI nya kerana anda akan kenyang lebih lama dan mampu mengawal rasa lapar dalam tempoh yang panjang.

So lepas ni klau breaksfast dengan ESP tak perlu ambil apa-apa snek atau makanan sampingan di antara waktu makan sebab anda akan rasa kenyang yang berpanjangan. Salah satu teknik pengawalan dari mengambil kalori berlebihan sebab itu ianya digelar diet rendah indeks glisemiks ( GI low)

* Pengambilan minimum 3 liter air sehari dan diambil bersama-sama suplemen pemecah lemak ( omega guard / lecithin) dan suplemen detox(alfalfa/herblax) untuk hasil yang lebih cepat dan efektif
**Cinch pula suplemen berkalori rendah khas untuk mereka yang ingin mendapatkan berat badan ideal kerana ianya di uji secara klinikal dapat membakar lemak berlebihan di samping mempunyai tiga perasa yang sedap. Juga sangat sesuai untuk pengamal diet rendah indeks glisemiks
***Mealshakes juga mengandungi indeks glisemiks yang rendah dan sesuai untuk seisi keluarga di samping memberi kebaikan untuk anak dan ibu

Contoh makanan dan tahap GI

GI rendah ( 55 atau kurang):
  • Kekacang seperti kacang putih, kacang hitam, kacang pink, kacang merah ( kidney beans) , kacang soya, kacang badam, kacang tanah, kacang walnut dan chickpea
  • Biji benih kecil ( small seeds) seperti biji bunga matahari, biji labu, biji flax, biji poppy dan bijan
  • Kebanyakkan bijirin penuh ( whole intact grain) seperti tepung makaronni/spelt/kamut(tepung egyption), millet (sekoi), oat, beras (selain beras putih) dan barli
  • Hampir semua jenis sayur-sayuranBuah-buahan manis seperti buah peach, strawberi dan mangga
  • Makanan yang mengandungi tagatose ( sejenis pemanis makanan)
  • Makanan mengandungi fruktosa ( semua jenis gula asli buah-buahan)

GI tahap sederhana ( 56-69):
  • Bijirin proses (not intact whole wheat or enriched wheat), roti pita, beras basmati,kentang rebus ( tanpa dikupas),jus anggur, kismis, buah prune, jus kranberry, ais krim, makanan mengandungi sukrosa dan pisang

GI tahap tinggi ( 70 ke atas)
  • Makanan berkanji seperti roti putih, nasi/beras putih, emping jagung, bijirin sarapan berproses, makanan mengandungi glukosa, maltosa, maltoextrins, kentang , roti pretzels , parsnip ( sejenis tumbuhan dari keluarga lobak) dan roti bagels.

Perbandingan antara indeks glisemiks rendah dan indeks glisemik tinggi 

Diet indeks glisemiks rendah --> Melepaskan tenaga secara perlahan dan berperingkat --> Rasa kenyang yang lebih lama --> Makan sedikit --> Penurunan berat badan

Diet indeks glisemik tinggi --> Melepaskan tenaga dengan cepat --> Cepat rasa lapar semula --> Makan berlebihan --> Penambahan berat badan

sumber:
Testimonial Pengguna:

Friday, 31 May 2013

Diet yang Sesuai untuk Pengidap Diabetes

Diet Bagi Pesakit Diabetes/ Kencing Manis

Bagi pesakit diabetes, pengawalan pengambilan makanan merupakan faktor penting bagi mengawal tahap gula dalam darah. Ini bermakna diet hendaklah seimbang sepanjang hari dan hendaklah konsisten hari demi hari.Kencing manis terjadi akibat daripada kelemahan tubuh mencerna karbohidrat. Dalam proses metabolisme, karbohidrat diproses menjadi gula (glukos) dan ditukarkan kepada tenaga.

Bagaimanapun, tidak semua glukos menjadi tenaga. Bagi penyakit kencing manis, insulin berfungsi mengawal kadar lebihan gula dalam darah ini tidak berfungsi dengan baik. Ini menyebabkan berlakunya pengumpulan gula yang menghasilkan keadaan hyperglycaemia dan menyebabkan terdapatnya gula dalam air kencing.

Oleh sebab itu, pesakit diabetes dinasihatkan agar mengurangkan gula dan lemak atau berpantang manis, mengurangkan karbohidrat dan melebihkan lemak sehingga ada antara pesakit tidak mampu berpantang disebabkan semua makanan mereka makan tiada ‘rasa’.

Diet diabetes adalah diet yang sihat dan sesuai diikuti semua orang. Bagi pesakit diabetes, mereka perlu berhati-hati dalam pemilihan makanan kerana jenis makanan dimakan sangat mempengaruhi paras gula dalam darah. Tambahnya, ramai tidak tahu dan mengambil mudah rawatan diet sedangkan diet diabetes sangat penting untuk mengawal paras glukos serta mencegah kehilangan glukos di dalam air kencing. Selain itu, pengambilan makanan seimbang mampu mengekalkan berat badan bersesuaian dengan ketinggian dan umur, mengekalkan kalori mencukupi bagi melakukan aktiviti harian dan paling penting, melambatkan atau mengelakkan komplikasi diabetes seperti dipotong kaki.

Dalam hal ini, pesakit perlu memahami tiga perkara penting iaitu apa yang hendak dimakan, waktu makan serta jumlah makanan bagi memberikan kesan positif dan berpanjangan. Terdapat tiga kumpulan makanan untuk pesakit diabetes iaitu makanan perlu dielakkan, makanan perlu dihadkan serta makanan yang bebas dimakan.

Makanan yang perlu dielakkan:
  • Minuman bergas - biasanya mengandungi gula yang berlebihan
  • Makanan dan minuman yang mengandungi gula berlebihan - dalam erti kata lain sangat manis
  • Makanan dan minuman yang mengandungi gula ringkas - biasanya boleh menyebabkan peningkatan gula dalam darah dengan cepat seperti gula-gula,gula pasir, susu pekat manis, makanan dalam tin halwa, jem dan sebagainya.
Makanan yang perlu dihadkan (pengambilan dengan kuantiti sedikit):
  • Semua jenis gula seperti gula tebu, gula kastor, gula melaka dan madu
  • Semua jenis gula tersembunyi seperti makanan dalam produk berbungkus
  • Awasi semua senarai pada label makanan yang berasaskan gula (maltosa, sukrosa dan fruktosa) yang tinggiseperti yang biasa terdapat dalam sos dan kicap
  • Kuih muih dan minuman yang dihadkan penggunaan gula - yang tidak terlalu manis atau minuman susu yang tidak terlalu manis
  • Buah-buahan yang berangkai seperti buah rambutan. langsat, duku, salak dan kebanyakan buahan tempatan adalah perlu dikurangkan pengambilannya.
  • Makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks boleh diambil dalam kuantiti terhad. Karbohidrat kompleks adalah sepertinasi, bijirin, biskut, kekacang, susu, pasta, semua jenis mi, semua jenis tepung, semua jenis ubi, buah-buahan dan jus serta sayuran berkanji seperti labu, jagung dan serbuk coklat.

Note: Menghadkan pengambilan gula  bukan bererti tiada langsung gula dalam diet harian anda. Ini adalah berbahaya untuk kesihatan sekiranya diet anda langsung tidak mengandungi gula - boleh menyebabkan kekurangan gula dalam darah dan biasanya boleh menyebabkan anda pening, pitam atau lemah sehingga perlu mendapat rawatan segera di hospital ( biasanya dimasukkan air supaya paras gula stabil dalam darah)

Makanan bebas dimakan
  • Ini termasuk air kosong, air mineral, kopi dan teh kosong , air barli, jus limau nipis, sayur-sayuran, ulam-ulaman, cuka, sup, serbuk rempah, serbuk cili,herba, kicap, sos dan garam.
  • Serat pula boleh didapati dalam bentuk larut (yang larut dalam air -membantu penyerapan nutrien) dan serat tidak larut (tidak dapat dihadam sistem pencernaan namun membantu mengelakkan sembelit).
  • Serat tidak larut boleh diambil dalam usaha mengurangkan berat badan kerana ia memberikan kekenyangan. Pengambilan serat larut membantu melambatkan penyerapan gula dan kolesterol ke dalam aliran darah. Contoh makanan mengandungi serat termasuk sayur-sayuran, ulam-ulaman, buah-buahan, kekacang, bijirin, bijirin sarapan pagi, jagung dan pasta.
  • Protein pula boleh didapati daripada sumber bijirin (roti, beras, pasta,tepung dan soya) atau daripada sumber haiwan (daging, ikan, telur, ayam dan produk tenusu). Ini perlu diberi perhatian dalam merancang pengambilan diet harian anda.
Selain menjaga pemakanan, penghidap diabetes juga digalakkan melakukan senaman ringan setiap hari seperti berjoging, berjalan kaki, turun naik tangga atau berkebun yang membantu mengurangkan kandungan gula dalam darah. Selain itu, mereka perlu sentiasa mengawal kandungan gula sama ada memeriksa sendiri atau mendapatkan nasihat di hospital berhampiran.

Cara Pengawalan Diabetes

Diabetes - Kencing Manis

Penyakit diabetes merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan kandungan glukosa yang tinggi dalam darah terutamanya selepas pengambilan makanan. Secara umumnya, penyakit diabetes dapat digolongkan sebagai:

Diabetes jenis pertama (I) juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin atau diabetes awal remaja. Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simtom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja.

Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah. Diabetes jenis kedua (II) boleh disebabkan oleh penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin atau penghasilan insulin yang berkurangan. Diabetes jenis II boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubatan

sumber
Tanda-tanda awal penyakit diabetes:
  • Penurunan berat badan mendadak
  • Luka lambat sembuh
  • Sering buang air kecil
  • Selalu lapar dan haus yang luar biasa
  • Rasa menggeletar apabila lambat makan akibat paras glukosa yang turun secara mendadak
  • Kabur penglihatan
  • Rasa kebas di kaki dan tangan
  • Otot lemah
  • Sentiasa letih
  • Cepat marah
  • Bagi wanita, gatal di bahagian kemaluan
sumber
Pengesahan penyakit diabetes:

Ujian yang paling tepat untuk mengetahui adakah anda pengidap diabetes ialah dengan mengambil minuman yang dikenali sebagai ibu gula pada waktu pagi dan berpuasa sekurang-kurangnya 8 jam sebelum pengambilan ibu gula ini. Selepas 2 jam, ujian darah akan dilakukan dan diproses di makmal

Ujian lain ialah dengan mengambil sedikit darah dan diuji pada alat penguji diabetes (glucometer). Normal bagi yang berpuasa 8 jam sebelumnya ialah 4-6 mmol/L dan 6-7.8mmol/L bagi yang tidak berpuasa pada malam harinya.

Bacaan gula bagi yang berpuasa 8 jam sebelum ujian: 

3.9-5.5 mmol/L (Normal) ; 5.6-6.9 mmol/L ( berisiko diabetes) ; 7.0 mmol/L dan ke atas ( pengidap diabetes)

Bacaan gula 2 jam selepas makan:

7.8 mmol/L (normal) ; 7.8-11.1 (berisiko diabetes); 11.2 mmol/L dan ke atas ( pengidap diabetes)
 
Rujukan

Cara pengawalan penyakit diabetes:
  • Penjagaan pemakanan dan berat badan
  • Kerap bersenam
  • Pengubatan
  • Pemakanan pesakit Diabetes seharusnya kurang lemak dan kalori serta seimbang.
Merawat dan mengawal diabetes dengan Shaklee:
 
Vivix membantu mengawal dan menyembuhkan penyakit kencing manis kerana kandungan anti-oksidanya yang tinggi dan mampu melawan penyakit.
Testimonial : vivixshaklee

ESP pula mengandungi indeks glisemik yang rendah mampu mengawal paras gula dalam darah. Saya sendiri mengalami perbezaan selepas mengamalkan ESP dalam diet harian saya. Untuk pengetahuan pembaca bacaan gula selepas mengambil ibu gula adalah 13 mmol/L dan dengan pengawalan pemakanan dan pengambilan ESP tahap gula saya berada pada tahap terkawal.

Next Related Post: Diet yang sesuai untuk pesakit diabetes

Friday, 26 April 2013

Nutrisi Semulajadi Untuk Rambut Sihat

Merawat dan menjaga rambut agar tetap cantik tidak hanya dengan rajin bersyampu dan ke salun semata-mata. Untuk mendapatkan rambut yang sihat dan indah, perlu juga dilihat pada makanan yang diambil setiap hari. Ini kerana setiap sel rambut yang tumbuh bergantung pada nutrisi yang dimakan.Sekiranya makanan yang dimakan tidak cukup nutrisi, maka sel-sel rambut juga akan turut rosak. Jadi tunggu apa lagi! Jom semak bagaimana ingin memiliki rambut sihat dan cantik dengan pemakanan.
 
Untuk memilik rambut yang cantik ianya perlu dimulakan dengan bekalan nutrisi yang sihat. Apabila rambut sihat rambut akan menjadi kuat, kurang keguguran rambut, kulit kepala yang sihat dan boleh dikatakan hampir 99% masalah rambut anda akan selesai sekiranya ia mendapat bekalan vitamin untuk rambut anda. So jom jenguk-jenguk makanan pembekal nutrisi untuk rambut yang sihat..
 
Nutrisi Untuk Rambut Sihat

  • Ikan salmon

Kandungan omega-3, vitamin B-12 dan zat besi yang terkandung dalam ikan Salmon sangat bermanfaat untuk kesihatan kulit kepala. Kekurangan zat-zat tersebut boleh membuatkan kulit kepala dan rambut menjadi kering sehingga nampak seperti botak.

Omega Guard Shaklee mengandungi kandungan omega-3 yang tinggi dan berkualiti tinggi kerana ianya disuling sehingga tiga kali untuk hasil yang terbaik.

  • Sayur-sayuran berwarna hijau tua

Bayam, brokoli dan lobak Swiss ialah sumber terbaik untuk vitamin A, C,zat besi dan kalsium. Ia diperlukan untuk menghasilkan sebum iaitu minyak yang dihasilkan oleh folikel rambut. Ia berfungsi sebagai pelembap rambut secara semula jadi.

Vitalea Shaklee merupakan sumber multivitamin yang mampu membekalkan keperluan nutrisi harian anda. Ia boleh menyihatkan dan mencantikkan dari hujung rambut hingga ke hujung kuku. Dua biji vitalea adalah bersamaan 40 hidangan lauk.

  • Buah-buahan segar

Tembikai, pisang, limau, epal dan buahbuahan yang lain dapat memberikan tubuh sejumlah nutrisi penting yang baik untuk mengurangkan keguguran rambut.

  • Kacang buncis

Ia bukan hanya mengandungi banyak protein untuk mempercepatkan pertumbuhan rambut tetapi juga mengandungi khasiat zat besi, zink dan biotin.Kekurangan biotin akan menyebabkan rambut mudah rosak.

Vitamin B kompleks Shaklee mengandungi lapan jenis kandungan vitamin B yang lengkap termasuk Biotin

  • Kekacang

Bagi mendapatkan rambut yang cantik berkilau, makanlah banyak kekacang.Badam misalnya asam lemak omega-3 yang boleh membantu melembapkan rambut. Kekacang lain seperti cashew, pecans dan badam merupakan sumber zink yang baik. Kekurangan zink boleh menyebabkan rambut mudah gugur.

  • Telur

Telur merupakan antara sumber protein yang baik untuk mendapatkan rambut yang sihat. Kekurangan atau rendahnya kualiti protein pada tubuh boleh menyebabkan rambut tidak kuat dan warna rambut menjadi pudar.

ESP merupakan serbuk soya yang boleh membekalkan sumber protein dengan segera. Ia dihasilkan dari soya yang tidak diubahsuai kandungan genetiknya dan ditanam secara organik bebas pestisid.

  • Bijirin

Roti gandum dan bijirin merupakan sarapan pagi yang sangat baik untuk mendapatkan rambut yang sihat. Biji-bijian dan gandum mengandungi zink, zat besi dan vitamin B.

  • Produk susu yang rendah lemak

Produk susu yang rendah lemak seperti yogurt merupakan sumber kalsium yang baik. Kalsium merupakan mineral yang penting untuk pertumbuhan rambut.

  • Makanan laut


Kandungan zink dalam makanan laut seperti kerang, udang dan tiram boleh membantu mencegah rambut gugur dan memperkuatkan akar rambut. Ia juga membantu membina sel-sel badan untuk menjaga hormon dalam penyerapan vitamin yang baik untuk pertumbuhan rambut.

Prosante: Penjagaan Rambut Sempurna

Untuk mendapatkan kulit kepala yang sihat dan rambut yang lebat cantik dan menawan, anda bolehlah mencuba produk penjagaan rambut Shaklee yang dihasilkan secara semulajadi ini. Khas buat mereka yang memerlukan vitamin untuk rambut yang sihat, Ianya merupakan penjagaan rambut yang sempurna secara semulajadi kerana semua kandungannya adalah berasaskan semula jadi.

Nourishing Scalp Treatment
 
  • Produk yang paling penting dalam Sistem Penjagaan Rambut ProSant√© ialah Nourishing Scalp Treatment yang mengandungi tahap Scalp Health Complex eksklusif kami yang paling tinggi.
  • Nourishing Scalp Treatment menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang faktor persekitaran yang merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.
  • Vitamin antioksidanya iaitu Vitamin A dan Vitamin E, dan juga Koenzim Q10 melindungi kulit kepala dan rambut anda daripada kerosakan akibat radikal bebas dan pencemaran persekitaran.
  •  Bertindak membekalkan ruang yang optimum untuk rambut anda.
  •  Formula tanpa bilas memudahkan anda menggunakan dan menggayakannya supaya kelihatan kemas dan terurus
  • Tidak menjadikan rambut melekit atau berminyak
Perbezaan Shaklee:

ProSanté Nourishing Scalp Treatment adalah formula eksklusif, yang terbukti mampu mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat dan dapat melebatkan serta menguatkan rambut secara semula jadi apabila digunakan sebagai sebahagian daripada sistem Penjagaan Rambut ProSanté.

Revitalizing Shampoo
 



  • Mengandungi Humektan yang bertindak bagi melicinkan kutikel rambut dan melebatkan rambut
  • Ianya merupakan sistem pembersih yang lembut dan berpaten
  • Menyegarkan dan menyeimbangkan pH kulit kepala dan rambut tanpa terlalu melembapkan atau mengeringkannya.






Purifying Shampoo
 






  • Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk fesyen rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan cemar persekitaran lain
  • Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semulajadi serta tidak melunturkan warna rambut
  • Ideal untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat, rambut juga tidak berkelemumur.




Replenishing Conditioner




  • Pelembap yang pekat bagi rambut yang berkilat dan lembut bak sutera
  • Memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang bercabang
  • Menguatkan rambut dengan protein dan humektan yang berasal dari alam semulajadi

Lightweight Conditioner




  • Melicinkan dan melembapkan rambut tanpa menjadikannya terlalu melekit
  • Mengembalikan elemen struktur supaya rambut kelihatan lebat, berkilat dan sihat
  • Menghilangkan kesan statik agar rambut mudah digayakan dan diurus





 Long Lasting Finishing Spray
 


 


  • "Medium hold" memastikan gaya rambut tidak berubah
  • Memberikan perlindungan UV
  • Menguruskan rambut yang dikeriting halus dan rambut yang mudah kusut.

Friday, 19 April 2013

Panduan untuk Diet

Panduan Diet.

Diet adalah amalan pemakanan yang dapat membantu kamu untuk kekal sihat dan langsing, tetapi tahukah kamu terdapat perkara-perkara yang harus kamu turuti semasa menjalani aktiviti diet ini. Jom kita lihat antara perkara yang perlu kamu tahu sebelum memulakan diet siha anda. Tip diet yang betul mampu menurunkan berat badan anda, bukan dengan cara mendadak, penurunan secara perlahan adalah lebih baik untuk kesihatan anda.

  • Pengamalan diet yang sesuai dengan tubuh anda
Keperluan badan anda kadangkala berbeza dengan badan orang lain oleh itu anda perlu kenali keperluan badan anda sebelum memulakan sebarang diet. Ini bagi membantu anda untuk kekal realistik dalam meneruskan diet anda. Diet bagi orang yang diabetes adalah berbeza dengan diet orang biasa begitu juga diet bagi ibu menyusu adalah berbeza berbanding orang biasa. Pengambilan kalori adalah berbeza mengikut tahap aktiviti badan seseorang.

  • Elakkan diri dari menjadi mangsa diet
Diet yang sihat adalah diet yang akan membantu anda untuk menghilang berat badan secara sistematik, bukan secara mendadak yang kadangkala bakal membahayakan kesihatan anda. Jangan sanggup berlapar semata-mata untuk menurunkan berat badan anda. Pelbagai teknik dan cara diet yang boleh anda pelajari untuk memastikan anda tidak berlapar ketika diet. So rajin-rajinlah google teknik diet yang betul. Tidak semestinya mengambil produk pelangsingan mampu membantu penurunan berat badan ideal.

  • Amalkan cara hidup sihat
Terdapat sesetengah daripada anda akan berhenti daripada mengamalkan diet yang sihat apabila mereka kembali mendapatkan badan yang diidamkan. Anda haruslah bersenam bagi mengekalkan kesihatan anda. Sekiranya anda mempunyai masa yang terhad untuk bersenam cukuplah sekadar dengan melakukan aktiviti yang menyebabkan badan anda berpeluh seperti parking jauh kereta anda dari tempat kerja. Ambillah masa untuk berjalan. Ataupun anda boleh memilih untuk menaiki tangga berbanding menaiki lif. Sekiranya anda mempunyai masa yang fleksibel anda bolehlah beriadah di kawasan yang disediakan bersama anak-anak.

  • Elakkan tabiat suka mengunyah
Anda seharusnya memberi perhatian semasa makan ini kerana otak dan perut boleh meneliti makanan yang anda ambil. Dan mengunyah makanan semasa sedang menonton televisyen atau di depan komputer hanya akan membuatkan anda terus makan dan makan tanpa kawalan. Adalah sebaiknya masa makan hanya difokuskan untuk makan kerana ini akan membuatkan anda tidak makan melebihi keperluan. Sekiranya anda jenis yang suka menguyah setiap masa, pastikan makanan yang anda ambil adalah sihat dan bukannaya makanan ringan. Ataupun kecilkan hidangan anda untuk makanan berat. Makan makanan berat dengan kuantiti sedikit walaupun kerap mampu mengekalkan tenaga dan membantu anda mengekalkan berat badan ideal. Ini adalah lebih baik berbanding makan dengan kuantiti banyak dalam satu-satu masa kerana kalori yang tidak diproses akan ditukar menjadi lemak.

  • Minum air masak tiga liter sehari
Air putih dapat membantu kamu untuk kekal aktif. Minum sekurang-kurangnya 3 liter air setiap hari untuk kamu kekal cergas. Dan adalah lebih baik anda mengamalkan minum segelas air kosong sebelum makan. Ia juga membantu anda untuk detoks secara semula jadi. Tips bagi mereka yang selalu berasa lapar cuba minum air kosong satu hingga dua gelas ketika rasa lapar ( walaupun telah makan berat) untuk mengatasi rasa lapar itu. Tetapi sekiranya anda masih juga lapar anda sememangnya lapar :)

  • Berdisiplin dan jangan mudah putus asa 
Kesilapan sering berlaku oleh itu bagi anda yang baru memulakan aktiviti diet , ambil ini sebagai cabaran dan jangan biarkan ianya menjadi halangan buat anda. Bukan mudah untuk menukar cara hidup anda, oleh itu kekuatan mental dan fizikal bakal membantu anda untuk memiliki hidup yang lebih sihat. Anda juga haruslah berdisiplin untuk mendapatkan berat badan idaman.Yang untungnya anda juga bukan. So berdisiplin lah.

  • Senaman
Anda seharusnya memperuntukkan sekurangkurangnya 30 minit sehari, dalam usaha untuk menguruskan badan. Cara senaman dan pemakanan anda adalah kombinasi yang amat penting sekali untuk dititikberatkan. Bagi yang baru ingin memulakan diet mereka mulakan dengan senaman yang mudah seperti berjalan.

  • Diet bukan bermakna tidak makan
Kebanyakan diet yang gagal adalah mereka yang tidak memulakan hari mereka dengan sarapan pagi. Penting buat anda tahu bahawa sarapan pagi diibaratkan sebagai enjin yang akan menggerakkan hari kamu. Anda tidak seharusnya skip waktu makan. Cuma anda harus pastikan makan malam anda sebelum jam 8 malam.
  • Makan dalam kuantiti yang sikit
Bagi anda yang suka makan tidak mengira waktu, anda masih boleh meneruskan minat anda ini tetapi dengan cara yang lebih berhemah. Makan dalam kuantiti yang lebih sedikit, oleh itu setiap kali anda berasa lapar hadkan pengambilan makanan anda.

  • Makan sebelum lapar berhenti sebelum kenyang
Setiap daripada anda mempunyai had maksimum pemakanan yang berbeza. Jangan makan ketika anda sedang marah, sedih atau bosan. Kunci dalam mengamalkan diet yang sihat adalah dengan makan sebelum anda betul-betul lapar.Ini kerana apabila anda benar-benar lapar semua yang terhidang di depan mata nampak seperti enak semuanya. Anda akan mudah rasa tamak dan akhirnya membazir. Sunnah Nabi kita juga untuk makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang.


Diharap panduan di atas dapat membantu anda untuk diet. Panduan yang diberikan adalah untuk mereka yang suka mengamalkan gaya hidup sihat. Biar lambat asalkan selamat tau..

Nutrisi Kulit Cantik

Makanan Agar Kulit Mulus

Dalam menjaga kelembutan, kehalusan dan kecerahan kulit makanan di dapur adalah sama pentingnya dengan krim perawatan kulit yang digunakan setiap hari. Nutrisi sihat penting untuk memiliki kulit yang cantik. Menurut dermatologi dari Miami Leslie Baumann, MD, yang diambil dari prevention.com, nutrisi yang baik merupakan asas untuk kesihatan kulit. Oleh itu, anda perlu tahu apa jenis makanan sihat untuk kulit anda bukan? Berikut adalah antara makanan yang boleh membantu untuk mendapatkan kulit sihat dan mulus seperti yang diimpikan. Ia tidak memerlukan belanja yang besar, hanya sebahagian dari keperluan barangan dapur anda sahaja.

Salad


Enam helai daun salad mengandungi 100 peratus keperluan Vitamin A harian anda. Vitamin ini berfungsi meremajakan kulit dengan cara meningkatkan pergantian sel. Selain itu, kandungan kalium dalam salad juga menambah zat kulit dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah. Ia merupakan pembekal nutrisi untuk kecantikan kulit anda.

Tomato
Kajian menunjukkan mereka yang makan lima sudu pasta tomato kaya lycopene setiap hari selama tiga bulan memiliki perlindungan 25 peratus  lebih banyak terhadap pancaran sinar matahari bebanding mereka yang tidak mengambil tomato. Makanan ini juga menjadikan kulit mempunyai lebih banyak kolagen untuk mencegah kulit daripada kendur.

Strawberi
Secawan strawberi menyediakan 130 peratus Vitamin C iaitu zat yang kuat untuk meningkatkan pengeluaran serat kolagen. Fungsi kolagen adalah untuk membantu kulit tetap tegang dan lembut. Semakin banyak Vitamin C bererti semakin sedikit garis-garis yang muncul di kulit. Gadis dengan pengambilan Vitamin C yang rendah cenderung untuk memiliki kulit kering dan berkerut.

Epal

Quercetin, antioksida yang banyak terkandung dalam kulit epal berupaya melindungi kulit daripada pancaran sinar UVB yang boleh membawa kepada berlakunya kanser kulit. Tetapi awas kepada kulit epal yang mengandungi lilin, ia boleh mengundang kepada masalah kesihatan yang lain. Bukan semua kulit epal mengandungi lilin.

Soya


Sebuah kajian menunjukkan, kedutan halus dan ketegangan kulit akan meningkat apabila perempuan berusia di akhir 30-an dan 40-an. Oleh itu, kamu digalakkan makan makanan yang kaya dengan isoflavon soya yang dikenali dengan aglycone seperti tempe.

Telur


Lutein dan zeaxanthin, dua zat yang terkandung dalam telur, berfungsi mencegah kerosakan kulit akibat sinar UV. Selain itu, makanan ini juga boleh membuatkan kulit lebih lembut, tegang dan lembap.


Cadangan suplemen sebagi nutrisi untuk memiliki kulit cantik.

Vivix - Merupakan minuman botani yang dipatenkan mampu membuatkan anda kelihatan awet muda. Ini telah dibuktikan secara klinikal oleh pakar sains Shaklee

Collagen Powder - Mampu bertindak sebagai anti-penuaan, melembap, mencerah, menganjal dan menyuburkan kulit anda. Kesan ketara boleh dilihat selepas penggunaan selama 8 minggu*

ESP - Dengan penggunaan konsisten ia mampu mencerah, melicin dan menambah keserian wajah. Ia boleh membantu mengurangkan kesan jerawat dan jeragat 

Vitamin C - Membantu meningkatkan kolagen bagi menjadikan kulit anda cantik dan berseri

Vitamin E - Membantu melembap dan mengurangkan jeragat pada wajah anda

Vitamin B kompleks - Sebagai anti-stress

Friday, 5 April 2013

Cantik Dengan Yogurt

Cantik Dengan Yogurt

Semua wanita ingin kelihatan cantik secara semulajadi. Pelbagai cara sanggup dilakukan demi untuk kelihatan cantik bukan. Malahan pelbagai produk kesihatan dan kecantikan telah dicuba. Tetapi kalau asyik tukar je produk kesihatan atau kecantikan tak bagus juga untuk kulit. Untuk hasil yang memuaskan hati anda haruslah konsisten dengan sesuatu produk yang digunakan.

Bagi mereka yang suka mencuba petua-petua kecantikan jom ikuti info yang dipetik dari majalah Remaja ini. Cantik dengan yogurt. Yogurt ni bukan sahaja sedap dimakan tetapi juga bagus dibuat masker untuk kecantikan. Sebelum tu kite jenguk sedikit info mengenai kebaikan yogurt untuk kesihatan wajah anda.

Antara kebaikan yogurt untuk kulit ialah:
  • Menyegarkan Wajah
Asid laktik yang terdapat di dalam yogurt dapat membantu melicinkan wajah dan membantu dalam pengelupasan kulit. Pengelupasan membolehkan sel kulit baru tumbuh dan menjadikan wajahmu lebih segar selain membuang sel kulit mati dan juga bintik-bintik hitam di wajahmu.

  • Melawan Jerawat
Yogurt mengandungi agen anti bakteria dan kulat semulajadi yang dapat membantu untuk melawan pertumbuhan jerawat di wajahmu.

  • Melambatkan penuaan
Penjagaan wajah perlu dimulakan seawal usia remaja lagi. Amalkan menggunakan yogurt sebagai masker untuk melambatkan pertumbuhan garis-garis halus di wajahmu. Asid Laktik yang terdapat di dalam yogurt membantu untuk menyingkirkan kulit mati dan mengecilkan pori-pori wajah.

Penyediaan Masker Yogurt

Bahan-bahan:
  • Yogurt asli ( yogurt berperisa adalah tidak sesuai nanti tak pasal-pasal semut lak datang..hehe)
Cara-caranya:
  • Cuci wajah dan leher sehingga bersih.
  • Sapukan yogurt ke wajah dan leher.
  • Biarkan selama 10 minit, dan bersihkan wajah dengan air bersih.
Amalkan 2-3 kali seminggu insyaAllah berkesan. Lepas baca jemputlah follow blog saya yer.

Atasi Demam dan Selsema

Demam? Batuk? Selsema?
Apa puncanya? Perubahan cuaca? BUKAN!!
Puncanya ialah dari virus, kuman dan mikrob disekeliling kita..
eh eh macam iklan kat TV pulak..hehe

Tahukah anda dari mana datangnya virus, kuman dan mikrob?

  • Boleh dikatakan kehidupan kita hari ini terdedah kepada virus, kuman dan mikrob setiap hari dari penghawa dingin, gas buangan, asap, virus, udara dan juga habuk. Semua ini masuk ke badan kita melalui sistem pernafasan kita.

  • Bersentuhan dengan pelbagai objek seperti habuk pada perabut, hama pada selimut dan berpeluh juga boleh mengundang virus dan mikrob masuk ke badan kita

  • Keadaan persekitaran kerja atau beriadah juga boleh menjejaskan kita di tambah dengan keaddan cuaca yang panas dan berjerebu kesan fenomena peredaran bumi yang selari dengan matahari pada ketika ini.
Kesan mikrob kepada tubuh kita terutamanya apabila tubuh kita kekurangan interferon ( hormon imun) dan sel-sel imun:
  • Cepat keletihan
  • Stress
  • Tidur terganggu atau insomnia
  • Dijangkiti flu ( demam selsema)
  • Batuk
  • Alergi
  • Asma
  • Ekzema ( kegatalan)
  • Jerawat ( punca kekotoran terutamanya pada wajah yang terdedah)

Sel-sel yang teroksida akan membentuk sel yang tidak sihat dan tidak normal sekaligus mengundang pelbagai penyakit kronik dan juga kanser.

Untuk Peningkatan imunisasi dan alternatif kepada ubatan ber'drug' anda bolehlah mencuba NUTRIFERON yang mengandungi kandungan semulajadi yang membantu menguatkan imunisasi dan mempercepatkan penyembuhan selsema dan demam.

RUGI TAK CUBA !! TAWARAN ISTIMEWA BULAN INI SAHAJA!!
Hubungi saya untuk TAWARAN HEBAT INI!!


FB www.facebook.com/fizzcare atau sms/whatsapp: 019 984 7340

Thursday, 28 March 2013

Kekurangan Air Dalam Badan

Bahaya Kurang Air dalam Badan


Kenapa kita disyorkan meminum air sekurang-kurangnya lapan gelas (minimum dua liter) sehari?  Tentu ada sebabnya bukan? Tetapi bagi mereka yang mengambil suplemen / makanan tambahan adalah digalakkan mengambil tiga liter air kosong sehari. Air sirap ke, kopi ke tu semua tak termasuk dalam kategori air yang keperluan tiga liter sehari tu tau. AIR KOSONG SAHAJA!!!Jom kita intai-intai info dari majalah REMAJA

Tubuh manusia memerlukan air untuk mengekalkan tahap kepekatan darah normal dan cecair lain secukupnya bagi membolehkannya berfungsi dengan sempurna. Di samping keperluannya sebagai cecair badan, tubuh juga memerlukan air untuk kegunaan bahan elektrolit lain. Bahan elektrolit lain yang dimaksudkan adalah seperti garam yang lazimnya terdapat di dalam darah, cecair tubuh yang lain dan sel-sel.

Dehidrasi merupakan kehilangan air dan garam daripada badan. Ia juga boleh dimaksudkan sebagai kekontangan. Badan manusia boleh kehilangan cecair melalui pelbagai cara. 

Kehilangan cecair dalam badan:
  • Ketika membuang air kecil atau besar
  • Semasa muntah atau mengalami cirit-birit
  • Berpeluh 
  • Melalui paruparu semasa bernafas
  • Aktiviti seharian yang aktif
Jika badan kehilangan sejumlah besar cecair serta garam dan tidak digantikan dengan segera seperti meminum air, badan akan kekeringan atau kekontangan. 

Kesan kekurangan air dalam badan:
  • Tekanan darah rendah
  • Pengsan
  • Pengecutan otot yang teruk di bahagian kaki, lengan, perut dan belakang badan
  • Sawan
  • Mata cengkung dan kering
  • Kulit hilang keanjalannya dan kelihatan berkedut 
  • Pernafasan menjadi cepat serta dalam.
Kekurangan air dalam badan adalah amat berbahaya terutamanya ketika mengidap demam denggi. Oleh itu pengidap demam denggi memerlukan lebih elektrolit dalam darah bagi mengelakkan berlaku kepekatan darah yang boleh mengundang kepada risiko kematian.

Tetapi untuk meminum air kosong sehingga tiga liter agak kelihatan MUSTAHIL  bagi sesetengah individu. Alasannya mudah " Nanti kembunglah minum air banyak-banyak". Anda silap !! Di sini saya ingin kongsikan tip-tips untuk mendapatkan bekalan air kosong yang cukup sehingga tiga liter banyaknya.

Sehari ada 24 jam tolak waktu tidur 8 jam so balance ada lagi 16 jam. 16 jam bahagikan kepada tiga waktu pagi petang dan malam. Setiap waktu minum 1 liter air kosong mudah bukan? Atau lebih mudah lagi pagi 4 gelas ( kapasiti 1 gelas=lebih kurang 250ml) setiap waktu.

Bagaimana nak minum cukup 3 liter air sehari?
  • Sentiasa membawa air kosong ke mana sahaja anda pergi ke pejabat atau ke kuliah. 1 botol mineral kosong 800ml sekurang-kurangnya perlu ada di hadapan anda bagi mengingatkan anda untuk minum air.
  • Sentiasa 'top up' bekalan air kosong anda. Jangan dibiarkan botol air anda kosong
  • Amalkan meminum air setiap kali sebelum makan berat ( 30 minit sebelum) bagi mengurangkan pengambilan makanan berat. Ini boleh membantu untuk anda untuk diet.  
  • Kurangkan pengambilan minuman bergula ini kerana akan menyebabkan anda hilang selera untuk minum air kosong dengan banyakknya
  • Amalkan minum air kosong sekurang-kurangnya segelas dalam tempoh dua jam. Ini bagi membolehkan anda mendapat bekalan 8 gelas air kosong sehari.
  • Amalkan minum air kosong sebaik sahaja anda bangun dari tidur. Ini bagus untuk kesihatan usus juga paling mujarab untuk mereka yang sukar 'membuang' setiap hari. Menurut kajian minum air kosong sebaik sahaja bangun tidur akan memnudahkan sistem perkumuhan berkerja. 
Cadangan produk makanan tambahan untuk mengurangkan dehidrasi:

Performance Drink: Sangat sesuai bagi mereka yang aktif bersukan dan bagi mereka yang memerlukan elektrolit yang lebih berbanding orang biasa. Ianya merupakan produk minuman sukan pertama bagi para atlet di Amerika Syarikat. Berdasarkan ujian klinikal rumusan eksklusifnya mampu:
  • Meningkatkan otot sebanyak 6 kali ganda 
  • Memberikan tenaga
  • Memelihara kitaran bendalir dalam badan
  • Mempunyai 67% otot glikogen ( sumber tenaga) berbanding minuman terkemuka lain
  • Menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat segera